Bună dimineața, băieți! de Grigore Băjenaru, Editura Hoffman – recenzie
Bună dimineața, băieți! (1973)
Grigore Băjenaru
Editura Hoffman
Colecția Jurnalul cărților esențiale
Anul apariției: 2020
Număr de pagini: 192
Literatura contemporană română ne oferă o pleiadă de genuri și multe satisfacții legate de lectură, din când în când însă duc dorul unui roman al secolului XX. Iată motivul pentru care mi-am dorit să citesc romanul lui Grigore Băjenaru – „Bună dimineața, băieți!”, un roman a cărui acțiune este plasată, în cea mai mare parte, în perioada interbelică, radiind farmecul greu de egalat al acelei epoci, unice în istoria României din multe puncte de vedere.
Deși a văzut lumina tiparului în 1973, cartea redă cu succes atmosfera anilor tinereții domnului Băjenaru, a începutului carierei sale didactice, fiind până în ziua de azi o sursă de inspirație atât pentru elevi, cât și pentru profesori. Autorul „Cișmigiu et comp.” revine în forță cu o continuare bine-venită a aventurilor anilor de liceu, de data aceasta situându-se de cealaltă parte a catedrei.
Cu multă onestitate, el pune pe hârtie dedesubturile vieții de profesor, relatând cu naturalețe întâmplări și experiențe petrecute în perioada primilor pași în postura de dascăl, dar și referiri la momente importante, întâlniri cu oameni remarcabili ai culturii române. Așadar, începe prin a povesti în ce fel s-a desfășurat inițierea pe drumul ales la clasele mai mici, de școală generală cum am spune noi acum, mai întâi ca suplinitor și ajungând până la clasele mai mari, de liceu. A predat în principal limba și literatură română, dar și filosofie, logică și psihologie.
Nu i-a fost ușor la început, însă talentul pedagogic moștenit de la tatăl său, un cunoscut insitutor al vremii, l-a făcut să câștige curând inimile elevilor, dar și pe ale colegilor săi de catedră. Metodele aplicate de el dau dovada unui simț înnăscut al actului de transmitere a cunoștințelor, iar personalitatea sa efervescentă, îndrăzneala diferitelor abordări, rezultatele foarte bune obținute prin utilizarea lor, precum și stilul deschis, natural, agreabil sunt o adevărată sursă de inspirație pentru profesorii de azi, de mâine, de oricând.
Nu trebuie să omitem faptul că școala de atunci nu era nicicum asemănătoare cu cea de azi. După cum putem observa încă din titlu, existau școli pentru fete și școli pentru băieți, nu se studia mixt, ca în zilele noastre. Studiul clasicilor era foarte important, însă domnul Băjenaru a reușit să apropie aceste subiecte de sufletul elevilor într-un mod inedit, mai ales pentru vremurile respective: le povestea o mulțime de istorioare despre aceste nume mari, în primul rând, îi făcea pe elevi să înțeleagă că marii scriitori au fost, înainte de toate, oameni la rândul lor. Oameni care au trăit, au iubit, au suferit ca oricare alții, dar a căror sclipire le-a permis să fie imortalizați prin operele lor alese. Cuceriți astfel de viziunea deschisă a profesorului, chiar și elevii mai problematici începeau să aibă rezultate din ce în ce mai bune. Cu răbdare și stăruință ieșită din comun la vârsta lui, tânărul profesor a sădit în inimile elevilor săi dragostea pentru lectură, pentru titanii literaturii și operele lor.
Rezultatele nu au întârziat să apară, cei mai mulți elevi făcând față cu brio provocărilor examenelor.
Intercalând amintiri din viața de student cu realitățile cotidiene ca profesor, aduce un strop de prospețime în plus discursului său. De altfel, precum toți pedagogii buni, Grigore Băjenaru stăpânește această artă a povestirii, a folosirii oricăror cunoștințe și, mai ales, a experiențelor sale în atragerea audienței către subiectul prelegerii sale. Amintește pe profesorii săi, multe nume sonore ale vremii, întâlniri cu mari scriitori cum ar fi Camil Petrescu, Liviu Rebreanu, personalități precum ultimul junimist pe care a avut onoarea să îl întâlnească la vârsta venerabilă a acestuia de 90 de ani, Iacob Negruzzi, un om care îi cunoscuse personal pe Eminescu, Creangă, Alecsandri. Reconstituie frumoasele povești de dragoste trăite de St. O. Iosif și de Carol Davila, tocmai pentru a crea o punte între elevii încercați de primii fiori ai dragostei și experiențele acestor faimoși reprezentanți ai culturii și științei. Descrie o multitudine de momente amuzante din viața la catedră, dar și momente emoționante. Toate au un numitor comun: intenția sa permanentă de a-și îndeplini cu brio vocația de dascăl, intenție dublată, așa cum spuneam mai sus, de plăcerea de a preda și de un talent aparte în a face elevii să prindă drag de materia predată.
Acest om de cultură a considerat întotdeauna de o importanță maximă cultivarea unei relații armonioase cu elevii, o comunicare între minți și suflete, nu doar o interacțiune seacă, dn care nimeni nu rămâne cu nimic.
Toți participanții la actul educațional de azi, elevi și profesori deopotrivă, ar trebui să găsească timp pentru această lectură plină de învățăminte.
Deși redactarea prezentei ediții este departe de a fi impecabilă, conținând numeroase greșeli, recomand călduros cartea în sine cititorilor de toate vârstele. Timpul nu se întoarce înapoi, vremurile se schimbă, este absolut necesar să adaptăm sistemul de educație timpurilor prezente, dar să nu uităm ce stă la baza oricărui progres în domeniu: minți deschise către cunoaștere, de o parte și de alta a catedrei, dar și umanitatea legăturilor create.
”M-am oprit în faţa clasei a IV-a de liceu (a VIII-a de astăzi), unde aveam oră, prima mea oră de profesor secundar. Prin uşă răzbătea un vacarm de nedescris. Am apăsat clanţa, am deschis şi am apărut în prag. Gălăgia n-a scăzut nici cu o jumătate de grad măcar, ci, dimpotrivă, s-a înteţit. Am închis uşa încet, ca şi cum mi-ar fi fost teamă să nu tulbur liniştea din clasă, dar nici n-am făcut bine primul pas spre catedră, când deodată a tâşnit lângă mine vocea răguşită a unui elev, strigând cât îl ţinea gura:
– Împărate ceresc, mângâietorule, duhul adevărului… ”
12 Comments
Mirela Barbalata
Oooo, minunat, Ana! Îți așteptam cu interes impresiile mai ales că am citit "Cișmigiu & CO" și mi – a placut mult . Mă bucur că ai reușit "să vezi și să simți " dincolo de greșeli. Înseamnă că este o carte deosebită. Cel puțin din recenzia ta reiese acest aspect . Felicitări!
Am trecut cartea pe listă .
anasylvi
Sigur iti va placea cartea! E adevarat, pe mine greselile nu m-au impiedicat sa ma bucur de poveste. Ele se pot remedia usor intr-un alt lot, e inutil sa ne agatam de ele. Important este faptul ca autorul transmite, de dincolo de ani, idei care nu si-au pierdut caracterul actual, principii valabile in orice vremuri. Sa te bucuri de lectura!
Carolina Bianca Moroianu
Imi place ce ai scris. Felicitari! Pare o carte tare interesanta!
anasylvi
Multumesc, Caro! Educatia este, intr-adevar, un subiect de interes, indiferent de epoca.
familiasimionescuyahooro
Multumesc pentru deosebita recomandare! O recenzie excelenta! Felicitari❤
anasylvi
Multumesc si eu pentru apreciere!
Oli
Minunata si irezistibila recenzie, felicitari Ana! Nu am citit cartea, dar m-ai tentat la maxim cu ce ai scris despre ea, am trecut-o pe lista de lecturi, multumesc!
anasylvi
Cu placere, sunt sigura ca o sa iti placa mult!
Daniela Balan
Foarte frumoasă și tentantă recenzia, felicitări ❤️
anasylvi
Multumesc mult!
Geo
Foarte frumoasă recenzie, Ana! Felicitări! ❤️ Îți mulțumesc mult pentru recomandarea absolut convingătoare.
anasylvi
Multumesc, o recomand cu mult drag!