Crimă la vicariat de Agatha Christie, Editura Litera – recenzie

Crimă la vicariat

(Murder at the Vicarage – 1930)

Agatha Christie

Traducere: Cezar Octavian Tabarcea

Nr. de pagini: 384

An apariție: 2023

Cunoscută în întreaga lume drept „Regina crimei“, Agatha Christie este cel mai bine vândut autor al tuturor timpurilor, cărțile sale fiind traduse în peste 100 de limbi și vândute în peste 2 miliarde de exemplare. A scris 80 de romane polițiste şi volume de povestiri, 19 piese de teatru (dintre care Cursa de şoareci este cea mai longevivă din istorie) şi şase romane publicate sub pseudonimul Mary Westmacott.

Hercule Poirot, cel mai renumit detectiv după Sherlock Holmes, a fost creat pentru primul roman al Agathei Christie, Misterioasa afacere de la Styles. Poirot și Miss Marple au devenit faimoși la nivel mondial și au făcut subiectul l multor filme realizate pentru marele și micul ecran.

1. Crimă la vicariat – Murder at the Vicarage – 1930
  2. 13 probleme – The Thirteen Problems (13 povestiri scurte) – 1932
  3. Cadavrul din bibliotecă – The Body in the Library – 1942 – recenzie
  4. Mâna ascunsă / Penița otrăvită  – The Moving Finger – 1942
  5. O crimă anunțată – A Murder Is Announced – 1950 – recenzie
  6. Împușcături la Sonygates / Jocuri de oglinzi – They Do It with Mirrors – 1952
  7. Un buzunar plin cu secară – A Pocket Full of Rye – 1953
  8. Trenul de Paddington / Trenul din Paddington – 4:50 from Paddington – 1957
  9. Oglinda spartă – The Mirror Crack’d from Side to Side – 1962
  10. Misterul din Caraibe – A Caribbean Mystery – 1964
  11. La Hotelul Bertram / Hotel Bertram – At Bertram’s Hotel – 1944 – prezentare
  12. Nemesis – Nemesis – 1971
  13. Misterul crimei fără cadavru – Sleeping Murder – 1976
  14. Ultimele cazuri ale lui Miss Marple – Miss Marple’s Final Cases (8 povestiri scurte) – 1979
  15. Miss Marple: The Complete Short Stories – 1985

AGATHA CHRISTIE este cunoscută în întreaga lume drept „Regina Crimei“, fiind unul dintre scriitorii care nu au nevoie de nici o prezentare, pentru că opera lor a trecut cu brio testul timpului și al cititorilor din toate epocile și generațiile. Cu peste 2 miliarde de cărți vândute și cu traduceri în mai mult de 100 de limbi, Agatha Christie este surclasată în acest top numai de Biblie și de William Shakespeare. Autoare a 66 de romane polițiste și a 14 colecții de povestiri, 19 piese de teatru, o autobiografie, volume de non-ficțiune și povestiri amuzante din călătoriile realizate alături de soțul ei, cu numeroase ecranizări inspirate de romanele ei, Agatha Christie își merită cu prisosință locul în biblioteca oricărui iubitor de literatură.

Hercule Poirot, cel mai renumit detectiv după Sherlock Holmes, a fost creat pentru primul roman al Agathei Christie, Misterioasa afacere de la Styles. Miss Jane Marple este al doilea personaj celebru adus la viață de Agatha Christie și se pare că autoarea, conform propriilor declarații, o plăcea mult mai mult decât pe Hercule Poirot.

Poirot și Miss Marple au devenit faimoși la nivel mondial și au făcut subiectul mai multor filme realizate pentru marele și micul ecran.

Miss Marple se află în fața misterului unei crime petrecute în liniștitul sătuc St Mary Mead, unde, sub fațada aparent liniștită a unui târg englezesc, se ascund intrigi, secrete, minciuni și moarte. Colonelul Protheroe, magistratul local și om de seamă, este cel mai detestat personaj din St Mary Mead. Toată lumea – inclusiv vicarul – îi dorește moartea. Și, foarte curând, acest lucru chiar se întâmplă: este găsit împușcat în cap în biroul vicarului. Aflată în fața unei mulțimi de posibili suspecți, numai infailibila Miss Marple poate descâlci amalgamul de indicii care vor conduce la demascarea criminalului.

Crimă la vicariat, pe care am găsit-o pe stoc pe libris.ro, este prima carte din seria care o are ca personaj principal pe Miss Marple și este considerat un roman polițist clasic marca Agatha Christie: o crimă învăluită în mister, un cerc restrâns de suspecți, indiciile oferite sunt adesea înșelătoare, menite să distragă atenția de la criminal și o răsturnare spectaculoasă de situație la final.

Încă din această primă carte care o are ca personaj principal pe Miss Marple avem ocazia să ne convingem de istețimea și intuiția formidabilei detective amatoare, care reușește să facă mai multe conexiuni uluitoare apelând la analogia cu diferite evenimente petrecute în St. Mary Mead, satul în care locuia.

Cartea este scrisă la persoana întâi din perspectiva vicarului Leonard Clement, un bărbat între două vârste, căsătorit cu o femeie mai tânără cu 20 de ani.

Comunitatea din micul sătuc St Mary Mead este una foarte strânsă. Cu toții au impresia că au atât dreptul și chiar datoria de a se amesteca în viețile celorlalți, iar un secret nu poate fi ținut prea mult. Vicarul ajunge să fie un colector al tuturor informațiilor. Toată lumea vine să-i ceară sfaturi în toate privințele, dar și să-i comunice ultimele noutăți.

Astfel, vicarul află cu surprindere că Lawrence, nou venitul artist în sătuc, avea o aventură nu cu fiica magistratului local, colonelul Protheroe, ci cu cea de-a doua soție a acestuia, Anne, mult mai tânără decât acesta. Dornic să evite o situație de criză, Clement îl convoacă pe tânărul Lawrence și îl sfătuiește să plece din micul sătuc, întrucât zvonurile au început să se răspândească.

Prin comportamentul lui tiranic și intransingent, colonelul Protheroe reușise să-și atragă antipatia multora, inclusiv a vicarului Clement. Astfel, atunci când colonelul Protheroe este găsit mort, împușcat în cap, în biroul lui Clement de la vicariat, există o mulțime de suspecți care i-ar fi putut dori moartea.

Miss Marple, vecina lui Clement, numărase nu mai puțin de șapte persoane care ar fi avut atât motivația, cât și posibilitatea să-l omoare.

Clement iese primul din cercul de suspecți, deși afirmase public, de curând, că dacă s-ar găsi cineva să-l ucidă pe colonelul Protheroe, acea persoană ar face un mare bine umanității. Un telefon ce s-a dovedit a fi fals îl făcuse pe Clement să plece la o distanță considerabilă, ratând ora întâlnirii stabilite cu Protheroe, căruia îi lăsase vorbă să-l aștepte. Era evident că cineva plănuise uciderea acestuia cu multă grijă.

La scurt timp după producerea crimei, Lawrence se predă, afirmând că el este cel care l-a împușcat pe colonel. Stupoare însă! Imediat după aceea, Anne își asumă întreaga vină, declarând că ea este cea care și-a omorât soțul. Declarațiile celor doi au mari lacune și este clar că fiecare dintre ei și-a asumat vina din dorința de a-l salva pe celălalt, despre care credea că este ucigașul.

În continuare, autoarea ne pune pe tot felul de piste false, accentul vinovăției cade ba pe o persoană, ba pe alta. Secrete din trecut sunt dezvăluite pe neașteptate și, în curând, suntem complet în ceață. Singura care putea să facă lumină în acest caz este Miss Marple, care reușește să adune și să potrivească toate piesele de puzzle ale acestei șarade încâlcite.

Deși de multe ori am reușit, cunoscând stilul autoarei, să ghicesc vinovatul înainte de final, de data aceasta Agatha Christie m-a păcălit, iar răsturnarea uluitoare de situație din final m-a luat pe nepregătite.

Vă las plăcerea să descoperiți singuri dezlegarea misterului în acest roman polițist excelent, care vă va oferi o lectură captivantă și, totodată, o perspectivă asupra vieții locuitorilor unui mic sătuc englezesc din anii ’30.

Recomand cu drag cartea tututor iubitorilor de thrillere și de mistere!

Cartea Crimă la vicariat de Agatha Christie poate fi comandată pe libris.ro

Listă cărți Agatha Christie