Fata din înregistrare de Javier Castillo, Editura Litera, Colectia Buzz Books – recenzie
Fata din inregistrare
(La Chica de Nieve – 2020)
Javier Castillo
Editura Litera
Colecția Buzz Books
Traducere: Mioara Adelina Angheluță
Nr. de pagini: 416
An apariție: 2023
New York, 1998, parada de Ziua Recunoștinței. Kiera Templeton, în vârstă de numai trei ani, dispare în mulțime. După o căutare frenetică prin tot orașul, cineva găsește codițele ei tăiate, alături de impermeabilul pe care-l purta fetița.
Miren Triggs, o studentă la jurnalism de la Universitatea Columbia, se simte atrasă de caz și inițiază o investigație paralelă cu cea a poliției, în ciuda unui start cu șanse minime. Cu timpul, atenția față de caz și resursele alocate scad, în timp ce dosarele copiilor dispăruți fără urmă se tot înmulțesc.
În 2003, în ziua în care Kiera ar fi trebuit să împlinească opt ani, părinții ei, Aaron și Grace Templeton, primesc acasă un pachet straniu cu un conținut neașteptat: o casetă VHS cu o înregistrare de un minut în care Kiera se joacă într-o cameră. Interesul pentru caz se reaprinde, iar căutările lui Miren Triggs, devenită acum o jurnalistă de succes, duc totodată la descoperirea unor date din propriul trecut pe care le crezuse pierdute; iar povestea personală, la fel ca povestea Kierei, este plină de necunoscute.
Fata din înregistrare este un thriller trepidant, care reinventează regulile genului. Este, în egală măsură, un roman psihologic despre profunzimile insondabile și uneori întunecate ale instinctului matern.
„Javier Castillo este, fără îndoială, noul fenomen al literaturii europene.” – Joël Dicker
„Cartea lui Javier Castillo captivează cititorul de la primele rânduri.” – El País
„O desfășurare uimitoare de resurse narative de o calitate literară garantată.” – Zenda Libros
„Un thriller cu nuanțe romantice care te subjugă din primul moment.” – Elle
Fata din înregistrare de Javier Castillo este un thriller psihologic alert, cu o construcție interesantă. Cartea reușeste să-ți suscite interesul încă de la primele pagini.
Acțiunea debutează în data de 26 noiembrie 1998, la New York. Membrii familiei Templeton – Grace și Aaron, doi părinți împliniți, și Kiera, o fetiță adorabilă în vârstă de trei ani -, urmăreau fascinați parada organizată cu ocazia Zilei Recunoștinței, neștiind că, printr-un concurs nefast de împrejurări, fericirea lor idilică avea să se spulbere într-o clipită. După o îmbulzeală spontană, micuța Kiera se pierde în mulțime, lăsându-i pe cei doi părinți pradă celei mai crunte disperări.
În ciuda asigurărilor poliției că fetița va fi găsită în curând, indiciile găsite la scurt timp după dispariție conduc la concluzia clară a unei răpiri.
Miren Triggs, studentă la jurnalism de la Universitatea Columbia, empatizează puternic cu cazul fetiței și începe o investigație pe cont propriu.
În continuare, capitolele cărți pendulează în permanență între diferite perioade de timp.
Ne întoarcem în anul 1997, unde asistăm la un episod traumatic, care a marcat-o puternic pe Miren, influențându-i destinul.
Ajungem în anul 2003, când interesul față de cazul Kierei se reaprinde, după ce o persoană misterioasă a lăsat în cutia poștală din fața casei părinților Kierei o casetă VHS în care apare o înregistrare de un minut cu Kiera, acum în vârstă de 8 ani, jucându-se într-o cameră cu un tapet portocaliu.
Ne ducem înapoi în anii 2002-2003, sărim până în anul 2010, ne întoarcem în anul 1998 și tot așa… Trebuie să recunosc că toată această pendulare devine la un moment dat obositoare, întrucât trebuie să fii foarte atent ca să înțelegi cronologia evenimentelor. De asemenea, se pierde mult din suspans întrucât, în momentul în care ajungi deja în anul 2010, este evident că micuța nu a fost găsită până atunci, iar când te întorci din nou în timp știi deja că toate acțiunile întreprinse atunci au fost zadarnice.
Aș putea spune că punctul forte al romanului este latura psihologică, înțelegerea resorturilor interioare care pot determina pe cineva să ia o decizie sau alta la un moment dat.
Atmosfera de ansamblu este una foarte tristă. Mi-a părut foarte rău de soții Templeton, care nu meritau toate nenorocirile care li s-au întâmplat. Copleșiți de durere, au ajuns să se despartă în loc să se aline reciproc și să găsească împreună cât de cât un echilibru.
Miren, mult prea marcată de trauma suferită în anul 1997, a ratat șansa de a construi o relație romantică alături de Jim, profesorul ei de jurnalism, pe care îl admira nespus și care a ajutat-o enorm în carieră. Am înțeles reticența amândurora din timpul facultății, dar nu am priceput de ce nu au reluat relația după ce Miren a absolvit.
Deși cartea are un final oarecum fericit, Kiera fiind în cele din urmă găsită, în special datorită eforturilor lui Miren, mi-aș fi dorit să aflu mai multe despre adaptarea ei la noua viață, alături de părinții ei biologici, cu atât mai mult cu cât avea să fie un proces extrem de dificil, ținând cont de modul în care fusese manipulată atâția ani. De asemenea, mi-aș fi dorit să aflu dacă Grace și Aaron au reușit să-și recladească relația și să dobândească măcar o brumă din fericirea care le-a fost smulsă atât de brutal cândva…
În schimb, epilogul se concentrează în special pe succesul obținut de Miren în urma publicării cărții în care detalia eforturile întreprinse de-a lungul timpului pentru a o găsi pe Kiera.
Ceea ce ridică din nou nivelul de adrenalină sunt ultimele rânduri ale cărții, Miren fiind contactată de răpitorul dintr-un alt caz celebru, care o provoacă la un joc de-a șoarecele și pisica, lăsând astfel posibilitatea unei continuări.
Recomand cartea tuturor iubitorilor de thrillere!
Inspirat de această carte s-a realizat un serial Netflix de mare succes, având același titlu.
4 Comments
Oli
Foarte buna si frumoasa recenzie, chiar eram curioasa in privinta acestei carti! Multumesc pentru recomandarea tentanta! ❤
Tyna
Mulțumesc! Cu multă plăcere!
Mirela Barbălată
Este greu să citești povești despre copii răpiți, mai ales dacă ești părinte, cum este și „Fata din înregistrare”. Un subiect trist!
Mulțumesc pentru recomandare!
Tyna
Mulțumesc! Cu drag!