Delicatese Literare
Recenzii

Minciuna lui Michelangelo. Catedrala în flăcări de Igor Bergler, Editura Litera – recenzie

Minciuna lui Michelangelo. Catedrala în flăcări

Igor Bergler

Editura Litera

Nr. de pagini:

An apariție: 2021

  • Seria Charles Baker

  1. Biblia pierdută – 2015 – Editura RAO / Editura Litera – prezentare
  2. Testamentul lui Abraham – 2017 – Editura Litera – prezentare
  3. Minciuna lui Michelangelo. Catedrala în flăcări – 2021 – Editura Litera
  4. Minciuna lui Michelangelo. Profeți și sibile – 2022 – Editura Litera

Igor Bergler, regizor, scenarist şi critic de film, doctor în management şi profesor de naratologie, este cel mai bine vândut autor român din ultimii 30 de ani şi singurul ale cărui cărţi au fost publicate în peste 30 de ţări, de cele mai mari grupuri editoriale ale lumii – de la Penguin Random House la Grupo Planeta. Primul său roman, Biblia pierdută, apărut în 2015, a stabilit un record de 250 000 de exemplare vândute. A fost depăşit de Testamentul lui Abraham, publicat în 2017. Acestuia din urmă i-au trebuit mai puţin de nouă luni pentru a atinge numărul de 100 000 de exemplare vândute şi deţine în acest moment recordul în preferinţele cititorilor, cu peste 300 000 de exemplare vândute numai pe piaţa românească. Ambele romane au primit votul publicului pentru „Cea mai râvnită carte“ la cel mai important eveniment editorial românesc – Târgul Internaţional Gaudeamus –, în anii 2015 şi 2017. Acelaşi premiu, care îl plasează pe primul loc în preferinţele publicului, l-a primit în 2018 şi volumul de povestiri 6 poveşti cu draci. Igor Bergler este din anul 2021 autor exclusiv al Editurii Litera. Minciuna lui Michelangelo – Catedrala în flăcări este al treilea roman din seria Charles Baker şi va fi urmat în 2022 de Minciuna lui Michelangelo – Profeţi şi sibile.

Asasinarea mai multor cardinali la Roma stârnește panică în Cetatea Eternă. Vaticanul e deja ros de scandaluri nesfârșite de corupție și pedofilie, iar creștinismul pierde adepți într-un ritm îngrijorător. În spatele acestor execuții ritualice, complicate de uciderea altor cardinali în Mexic, se află o conspirație terifiantă și un secret devastator pentru Biserică, ascuns într-un document descoperit de Michelangelo Buonarroti, cu cinci sute de ani în urmă. Contracronometru, cu o presiune uriașă asupra lor, serviciile secrete italiene sunt puse în fața unui puzzle de informații care trimit la profesorul Charles Baker, aflat în vizită la Palmanova, la rudele sale recent descoperite din familia nobiliară Visconti. Profesorul american și Columbus Clay – detectivul care nu uită niciodată nimic – sunt prinși în mrejele celei mai mari conspirații din istorie, țesută de-a lungul a două milenii de Biserică. Secretul lui Michelangelo are un potențial atât de exploziv, încât simpla lui dezvăluire ar putea transforma întreaga creștinătate în scrum.

UN ROMAN CARE TE VA BÂNTUI MULTĂ VREME DUPĂ CE L-AI CITIT!

„Nu vreau să schimb lumea în niciun fel. Vreau să scriu nişte cărţi care să bucure cât mai mulţi oameni. Ăsta e scopul meu. Cred că de aia şi au succes cărţile mele, pentru că eu scriu cărţi pentru cititori, ca oamenii să se simtă bine şi să se distreze. În general, lucrurile care se întâmplă în cărţile mele sunt reale. La mine nu o să găsiţi istorie contrafăcută în niciun fel.”Igor Bergler

„Miza acestui nou roman al celui mai de succes autor român din ultimii 30 de ani, în țară și străinătate, depășește cu mult pariurile cărților sale anterioare. E o lectură hipnotică, incredibilă! Iar istoria povestită aici e pe atât de uimitoare, pe cât e de reală! Munca de documentare a autorului e, așa cum ne-a obișnuit, impresionantă. Nu cred că poate exista cineva care ar putea rămâne indiferent nici la adevărurile spuse în acest roman, nici la felul spectaculos în care sunt narate! E singurul autor pe care îl cunosc care își depășește cu fiecare nouă carte propria performanță.“  – Simona Epuran – Cleveland State University

„Legați-vă centurile de siguranță! Fie că sunteți obișnuiți cu cărțile acestui fenomen literar unic care este Igor Bergler, fie că îl întâlniți pentru prima dată! Pentru că Minciuna lui Michelangelo vă va face să vă reevaluați toate cunoștințele, vă va face să vă întrebați ce știți, de fapt, despre lucruri pe care toți credem că le cunoaștem, vă va zgudui certitudinile. Cartea aceasta vă va ține în suspans, vă va emoționa, vă va face să râdeți, să plângeți, să vă temeți, să vă reevaluați valorile. Cum se zice la noi, e «mind-blowing». Pentru că dacă n-ați citit Minciuna lui Michelangelo înseamnă că n-ați citit nimic!“ – Jean Harris

Minciuna lui Michelangelo. Catedrala în flăcări este un roman deosebit de complex și captivant, bazat pe o uriașă muncă de documentare. Romanul nu îți oferă deloc o lectură comodă, provocându-te la propriile reflecții asupra unei teme extrem de sensibile și controversate. A existat Iisus Hristos sau nu? Dacă a existat, cine a fost? Dacă nu a existat, cine l-a inventat şi de ce?

Igor Bergler aduce argumente ”beton” în sprijinul ideilor sale și te provoacă să-l contrazici, dacă poți, în alt mod decât acela de a invoca celebrul dicton ”Crede și nu cerceta”.

După cum am precizat și în Top 10 cărți thriller și de mister care ne-am dori să fie ecranizate, m-aș bucura dacă romanele lui Igor Bergler, care au cunoscut rapid o recunoaștere internațională, ar atrage atenția unui producător de film de la Hollywood, întrucât sunt convinsă că ecranizările acestora ar fi deosebit de spectaculoase și cu mare succes la public, întocmai ca și cele din celebra serie Robert Langdon a lui Dan Brown, cărți pe care le-am devorat cu multă plăcere, urmărind ulterior și filmele produse după acestea.

Acțiunea romanului Minciuna lui Michelangelo. Catedrala în flăcări merge pe mai multe fire împletite, îmbinate într-un mod ingenios, autorul dovedind o mare atenție la detalii. Galeria personajelor este impresionantă, fiecare dintre acestea fiind credibil și foarte bine construit.

Pe o anumită direcție, romanul este un thriller încărcat de adrenalină și învăluit în mister. În Roma – Cetatea Eternă -, mai mulți cardinali sunt executați, iar scenele sunt aranjate în așa fel încât să imite moartea celor 12 apostoli. Profesorul Charles Baker, pe care îl cunoaștem deja din primele două cărți din serie – Biblia pierdută și Testamentul lui Abraham -, aflat în vizită la rudele sale din Palmanova, descoperă că mailul în urma căruia făcuse călătoria fusese trimis de vărul lui… care murise în urmă cu doi ani!

Împreună cu inspectorul Volpone, fiul adoptiv al cardinalului Monti – mâna dreaptă a papei Ratzinger -, și cu polițista Cassandra, Charles Baker intră într-o cursă contracronometru în a pune cap la cap indiciile și a descoperi cine se ascunde în spatele celei ce pare a fi o conspirație înfricoșătoare. Aparent, cel puțin trei persoane sunt implicate în producerea crimelor: înfăptuitorul, decoratorul – cel care aranjează cadavrul într-un anume mod ce imită crima produsă în antichitate – și mesagerul – cel care transmite mesajele, lăsând un bilețel cu un nou indiciu fie la locul crimei, fie în altă parte.

Pe măsură ce cadavrele se adună, se observă un indiciu bulversant: fiecare dintre acestea este aranjat în așa fel încât să indice și o literă: M, I, C, H, E…, devenind evident că asasinatele vor continua până când se vor întruni cele 12 litere ale numelui lui Michelangelo.

Aproximativ în același timp cu crimele produse la Vatican, în Mexic alți treizeci și șase cardinali sunt executați, cadavrele acestora fiind aranjate într-un mod grotesc. Columbus Clay, detectivul care nu uită niciodată nimic, este trimis la fața locului pentru investigații.

Pe o altă direcție, extrem de interesantă și provocatoare, asistăm la o adevărată lecție de istorie și religie, strecurată abil în cadrul mai multor conversații incitante purtate de Charles Baker cu cei doi frați, Hermano Bartolo, fost preot, și Riccardo Carrera, grădinarul Vaticanului, care locuiau în vila în care fusese cazat.

”- Spuneți-mi, interveni acesta, cum se face că dintre toate cărțile dumneavoastră, nici în cele de manipulare, să zicem că acelea sunt centrate mai degrabă pe campaniile electorale, dar nici în cele de naratologie, când stabiliți atât de bine regulile după care se structurează și se concep povești și descrieți perfect forma pe care trebuie să o aibă ca să fie eficiente, nu pomeniți nicăieri despre cea mai mare poveste din toate, despre cea mai mare manipulare pe care a cunoscut-o istoria? Și continuă să o trăiască după aproape două mii de ani. Sau, dacă e să ne luăm după consecințele ei, cea mai mare și mai ucigătoare minciună?

– Care ar fi aceea? întrebă Charles, deși bănuia ce răspuns va primi. (…)

– Creștinismul, răspunse tăios grădinarul.”

Informațiile, foarte vaste, sunt oarecum ușor de asimilat, ținând cont că toate discuțiile se poartă la cină, într-un cadru relaxant. În plus, nu am putut să nu apreciez umorul autorului, care punctează din când în când ideile prin exprimări spumoase: ”tot așteptând sfârșitul lumii, care nu mai venea, i-a obligat să-și adapteze religia”. Efectiv ai impresia că ai și tu un loc la acea masă și asculți fascinat ceea ce se dezbate. Din când în când, dialogul este întrerupt de sosirea unui nou fel savuros de mâncare, excelent pregătit de Salvatore, fratele vitreg al celor doi frați. Mărturisesc că am întrerupt lectura la un moment dat, deși eram extrem de curioasă ce va urma, să mă duc să mânânc ceva, așa poftă mi se făcuse

”Chiar pe când Charles se întreba dacă potârnichea aceea delicioasă, dar minusculă, era tot ce avea să mănânce până la culcare, Salvatore apăru cărând o tavă pe care se lăfăia o altă pasăre, de această dată ceva mai mare.

– Fazan cu castane, anunță Bartolo, mâncarea noastră preferată în mod absolut.”

Pe măsură ce înaintăm în acțiune, realizăm că Michelangelo Buonarroti, cel mai mare artist al tuturor timpurilor, deține un rol cheie în dezlegarea misterului. Se pare că acesta descoperise un secret terifiant, care amenința să năruie întreg creștinismul, lovind exact la baza acestuia. Ce secret tulburător descoperise Michelangelo Buonarroti și unde îl ascunsese acesta?

În ceea ce privește crimele produse, la jumătatea cărții este arestat un suspect neașteptat dar care, chiar în momentul în care Charles Baker îl convinge pe Volpone de nevinovăția acestuia, mărturisește că el a înfăptuit toate crimele. Charles Baker este însă convins că nu el este autorul, ci încearcă să acopere pe altcineva. Pe cine însă și de ce?

Igor Bergler pune pe tapet o dilemă interesantă. Poate fi crima justificată dacă societatea a eșuat în a-i pedepsi pe vinovați ba, mai mult, în a preîntâmpina alte abuzuri?

Vă invit să descoperiți singuri în carte toate fațetele acestei cărți bulversante și fascinante. Eu aștept cu nerăbdare următorul volum din serie, Minciuna lui Michelangelo. Profeți și sibile.

Puteți urmări mai jos un interviu fabulos cu scriitorul Igor Bergler:

14 Comments

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *