Miraj. Seria Vincent si Mina, de Camilla Lackberg, Henrik Fexeus, Editura Trei – recenzie

Nr. pagini: 688

Traducere din limba suedeză de Cristina Ekholm

Romanul Miraj este al treilea volum din seria Vincent si Mina/ Mina Dabiri og Vincent Walder Series:

1. Cutia  – Box – 2021) – recenzie

2. Cult – Kult – 2022 – recenzie

3. Miraj – Mirage – 2023

CAMILLA LÄCKBERG a debutat în 2003 cu Prinţesa gheţurilor, care a fost primită cu entuziasm de critici și i-a adus în scurt timp un număr mare de cititori. Succesul real l-a obţinut cu cel de-al treilea roman, Cioplitorul în piatră, nominalizat pentru „Cel mai bun roman crime al anului” de Swedish Crime Writers’ Academy. Läckberg este unul dintre cei mai citiţi autori suedezi, cu cărţi vândute în 30 de milioane de exemplare în peste 60 de ţări. A scris 10 volume din seria bestseller internaţional Fjällbacka, urmate de două romane din seria Faye Adelheim.
La Editura Trei, au mai apărut Colivia de aur, Aripi de argint și romanele din seria Fjallbacka: Prinţesa gheţurilor, Predicatorul, Cioplitorul în piatră, Piază rea, Copilul german, Sirena, Paznicul farului, Făuritoarea de îngeri, Îmblânzitorul de lei, Vrăjitoarea

HENRIK FEXEUS, psiholog de profesie, este unul dintre cei mai apreciaţi conferenţiari suedezi și a fost distins cu numeroase premii. A realizat experimente psihologice spectaculoase la SVT și TV4 și a devenit cunoscut în 2007, când a debutat cu volumul Arta de a citi gândurile (Editura Trei). Cărţile lui au fost premiate, s-au vândut în peste un milion de exemplare și au fost traduse în mai mult de 30 de limbi. A debutat în literatură cu romanul Young Adult The Lost, prima carte a trilogiei Final Illusion.
La Editura Trei, au mai apărut Manualul abilităţilor sociale superioare și Reload: Cum să-ţi încarci bateriile. Arta recuperării inteligente (împreună cu Catharina Enblad).

E decembrie și ministrul suedez al justiției este amenințat. În același timp, la metroul din Stockholm este găsită o movilă de oase, iar scheletul pare să-i aparțină unui finanțist de succes. Echipa Minei Dabiri își revine cu greu după evenimentele traumatice care s-au soldat cu moartea unui coleg și apelează la mentalistul Vincent Walder pentru ajutor. Vincent are senzația că lumea se prăbușește peste el. Când este găsită încă o movilă de oase la metrou, anchetatorii sunt puși din nou la încercare - ce se petrece in tunelurile de sub Stockholm? Și cine-l urmărește pe ministru?

Seria scrisă de Lackberg și Fexeus se încheie exploziv!

Al treilea și ultimul volum din serie, Miraj este un roman polițist cu o construcție impresionantă. Colaborarea dintre Camilla Lackberg și Henrik Fexeus capătă tot mai multă claritate (…) La final, ei scriu că o să le fie dor de Mina Dabiri și Vincent Walder. Și nouă o să ne fie dor de ei. – Bohuslaningen

Vincent și Mina sunt personaje puternice, ambii cu răni interioare profunde și nu puține secrete. – La Repubblica

Traume și nebunie, anchetă socială și studiu psihologic, într-un echilibru tulburător între iluzie și realitate. – Corriere Della Seră

Colaborarea dintre Lackberg și Fexeus se dovedește a fi o ocazie de aur. – VN Detective &Thrillergids

Un thriller supercaptivant, cu suspans de modă veche. – De Tellegraaf

Miraj – al treilea volum al trilogiei criminale suedeze de succes – complex, întunecat și tulburător! O numărătoare inversă de neoprit, oase găsite în tunelurile metroului din Stockholm și adâncimi psihologice insondabile – Camilla Läckberg și Henrik Fexeus garantează suspansul scandinav captivant la cel mai înalt nivel!

Ca și în primele două volume ale seriei, și de această dată povestea este amplă, complexă, bogată în detalii, urmărind atât investigația în sine, cât și viețile personajelor, aflăm despre familiile lor, despre viața lor de zi cu zi. În acest sens, mai mult decât să urmăresc interacțiunea dintre Mina și Vincent mi-a plăcut să urmăresc evoluția relației dintre Mina și Nathalie, fiica ei înstrăinată, pe care o cunoaștem din Cult, unde a avut un rol important în dramaticele evenimente care au avut loc în volumul precedent. Unul din punctele forte ale cărților Camillei îl reprezintă de altfel galeria de personaje, foarte bine conturată și dezvoltată, mai ales personajele din prim plan, în acest caz Mina Dabiri și Vincent Walder, dar și ceilalți membri ai echipei de investigații. Atât intriga, cât și analizele comportamentale care punctează povestea poliţistă în sine îl ţin efectiv fascinat pe cititor.

Mina Dabiri e polițistă și lucrează în cadrul unui grup special din cadrul poliției din Stockholm, grup care încearcă să rezolve cazurile folosindu-se de metode mai neconvenționale, bazându-se pe abilitățile speciale ale membrilor grupului. Vincent Walder este maestru mentalist, unul faimos chiar, având propriile spectacole și turnee, în care uimește publicul cu abilitățile sale. Ambii au personalități puternice și sunt extrem de deștepți, geniali chiar, dar și ”defecți”, plini de ciudățenii și fixisme, fiecare în felul său fiind victime ale unui trecut dureros.

Câteva cuvinte despre intriga cărții:

Niklas Stockenberg, ministrul suedez al justiției – fostul soț al Minei Dabiri – este amenințat cu moartea. În același timp, un morman de oase umane este găsit în tunelurile de metrou din Stockholm. Scheletul aparține unui finanțator de succes, dispărut fără urmă de câteva luni. Ce e foarte ciudat, pe lângă felul în care sunt puse oasele, ca într-un ritual, este faptul că sunt complet curățate. Iar descoperirile nu se opresc aici…

Mina Dabiri și echipa ei încep să caute conexiuni și solicită ajutorul mentalistului Vincent Walder, care se confruntă la rândul lui cu amenințări la adresa familiei sale și simte ca și cum întreaga lume se prăbușește peste el. O altă descoperire a unui morman de oase în tunelurile de la metrou pune echipa în alertă maximă – ce se întâmplă în adâncurile Stockholmului? Și cine îl urmărește pe ministru? Începe o cursă contra cronometru pentru Mina și Vincent și echipa de investigatori.

În afară de misterul care înconjoară scheletele umane găsite în subteranul metroului, simțim constant trecerea timpului. Unii oameni numără înapoi zilele până la sărbători – având în vedere că acțiunea se petrece în apropierea Crăciunului și, în paranteză fie spus, este foarte frumos surprinsă în carte un strop din magia acestei perioade -, dar pentru Vincent și Niklas, fiecare grăunte de nisip care curge în clepsidră înseamnă că timpul se apropie cu siguranță de sfârșit. Mai are sens să încerci să rezolvi misterul și să încerci să lupți, sau mai rămâne un singur lucru de făcut: să accepti soarta și să aștepți sfârșitul anunțat?

E foarte interesant de urmărit firul cu locuitorii din subteran, oamenii fără adăpost care și-au găsit o casă o familie în adâncurile întunecate ale tunelurilor de metrou.

Am impresia că autorii au dat în mod deliberat cititorului mai multe indicii arătând spre făptuitor (pe care, într-adevăr, l-am bănuit destul de repede), pentru a șoca și mai mult cititorul cu finalul, în care pur și simplu se destramă orice scenariu ne-am fi imaginat pe parcurs.

Complotul este inteligent, dramatic și plin de suspans, construit cu măiestrie, ca un puzzle, din straturi suprapuse. Cartea se citește ușor, aproape pe nerăsuflate, în ciuda numărului mare de pagini, fiind foarte captivantă,  iar interesul cititorului este menținut pe tot parcursul acțiunii, până la finalul exploziv, unde răsturnările de situație se țin lant, una mai surprinzătoare ca alta! Nu vreau să vă dau niciun indiciu, dar una din aceste ”surprize” (care nu are propriu-zis legatură cu cazul în sine), deși m-a lăsat mască, nu m-a convins prea bine, sau mai bine zis, nu e ceea ce mi-aș fi dorit de la personajul respectiv. Veți vedea despre ce e vorba, chiar sunt curioasă să văd și alte păreri în acest sens. Acestea fiind spuse, regret că este timpul să mă despart de acest duo unic de eroi, pentru că această trilogie m-a absorbit complet în viețile lor dificile. Deși acesta este anunțat ca fiind ultimul volum al seriei, nu aș fi deranjată deloc de nicio formă de continuare.

Sfârșitul trilogiei de Camilla Lackberg și Henrik Fexeus este ca un cal troian, schimbând insidios perspectiva și percepția întregului! Traume și obsesii, într-un echilibru precar și tulburător între iluzie și realitate. Începem să vedem personajele inspectorul Mina Dabiri și mentalistul Vincent Walder într-o dimensiune complet nouă și abia la final vedem cât de justificat a fost titlul acestei cărți, „Miraj”.

Un volum și o serie pe care le recomand călduros tuturor iubitorilor de thrillere și mistere.

Fragment din cartea Miraj. Seria Vincent si Mina:

Niklas închise ușa și deschise plicul. Înăuntru era o hârtiuță albă; când o scoase, văzu că era o carte de vizită. Una mai luxoasă, care nu avea scris niciun nume. Doar ceva care părea o cifră. Un opt mare, colorat în partea de jos. Și dedesubt un număr de telefon. În rest nu era nimic.

Se încruntă. Simbolul ăla nu‑i spunea nimic și nici nu recunoștea numărul de telefon. Dar ceva în subconștientul lui îi spunea că știe de fapt ce reprezintă. Că aștepta mesajul ăsta de foarte mulți ani, dar sperase că nu‑l va primi niciodată. Îl reprimase, îl ștersese din viața lui. Și nici acum nu era pregătit pentru el.

Sau poate era doar o reclamă, se gândi el.

Putea să afle într‑un singur fel. Scoase telefonul din buzunarul sacoului și formă numărul. Mâinile îi tremurau.

După trei semnale, auzi o voce robotică feminină.

— Bună, Niklas Stockenberg. Sperăm că ai fost mulțumit de serviciile noastre în această perioadă, care acum a ajuns la final. Mai ai… 14 zile… o oră… și… 12 minute… de trăit.

Strânse telefonul cu putere, de parcă încerca să distrugă mesajul. I se puse un nod în gât. Nu mai putea să respire. Camera începu să se învârtă, iar el se rezemă cu o mână de perete ca să nu cadă.

Din bucătărie se auziră chiote de râs. Fiica lui și mama ei se amuzau de ceva.

Niklas căzu în genunchi pe covorul din hol. Noroc că a cumpărat un covor atât de scump și gros, altfel l‑ar fi durut genunchii, își zise el. Închise ochii și încercă să‑și adune gândurile. Știa că avea să vină ziua asta. Știa de mult. Dar refuzase să se gândească la ea. Sperase că va fi cruțat.

Trecuse foarte mult timp.

Listă cărți Camilla Lackberg

Cărțile apărute la Editura Trei se pot comanda pe edituratrei.rolibris.ro, cartepedia.ro, librex.ro, carturesti.ro, dol.ro