O viață imposibilă de Matt Haig, Editura Nemira – recenzie

Matt Haig

Editura Nemira

An apariție: 2024

Nr. pagini: 380

Traducere din limba engleză de Irina Pricop

Un nou roman scris de Matt Haig, autorul bestseller-ului #1 New York TimesBiblioteca de la miezul nopții, cu peste nouă milioane de exemplare vândute în întreaga lume.

Matt Haig iubeşte aceeaşi femeie de peste 20 de ani, adoră peisajele marine, este fascinat de aeroporturi şi de călătorii.  Se teme de nebunie şi de moarte, îl îngrozesc aisbergurile şi dezaprobă fundamentalismul de orice fel.  N-ar putea trăi fără familia sa, fără scris şi fără filmele şi cărţile preferate. Este unul dintre cei mai apreciaţi scriitori britanici contemporani.

Matt Haig este autorul mai multor volume de succes, precum Umanii (Nemira, 2016), Cum să oprești timpul (Nemira, 2018), Câteva motive să iubești viața (Nemira, 2018) și Gânduri de pe o planetă nervoasă (Nemira, 2019).

Ca autor de cărți pentru copii și adolescenți, a câștigat Blue Peter Book Award, Smarties Book Prize și a fost de trei ori pe lista scurtă pentru Medalia Carnegie.

În România au mai apărut, la Editura Nemi, volumele pentru copii Un băiat numit Crăciun (2016), Fetița care a salvat Crăciunul (2017) și Eu și Moș Crăciun (2018).

Cărțile lui au fost traduse în peste 40 de limbi.

Când Grace Winters, o profesoară de matematică ieșită la pensie, primește moștenire o casă dărăpănată pe o insulă mediteraneeană de la o prietenă cu care n-a mai ținut legătura, curiozitatea pune stăpânire pe ea. Ajunge în Ibiza cu un bilet doar pentru dus, fără întoarcere, fără ghid și fără plan.

Printre dealurile abrupte și plajele aurii ale insulei, Grace caută răspunsuri despre viața și moartea prietenei sale. Ce descoperă este mai straniu decât și-ar fi imaginat. Dar, ca să se lase cuprinsă de acest adevăr imposibil, Grace trebuie mai întâi să se împace cu trecutul ei.

Plină de minuni și aventuri, aceasta este o poveste despre speranță, un nou început și puterea de a-ți schimba viața.

O viață imposibilă – o poveste plină de magie, un mix de realism și fantasy, care îi va încânta pe fanii genului.

Septuagenara Grace Winters are nevoie de o schimbare de decor mai mult decât își dă seama. Rămasă singură după moartea celor dragi, Grace și-a pierdut sentimentul de valoare de sine și a devenit complet neîncrezătoare în posibilitatea fericirii. E o persoană singură, tristă, plină de regrete și dezamăgită de viață, până când i se dă șansa să și-o schimbe: primește pe neașteptate o moștenire – o casă în Ibiza! Și toată viața i se dă peste cap odată ce decide să viziteze pitoreasca insulă și casa primită de la o veche prietenă, deși nu păstrase legătura cu aceasta de ani de zile.

Astfel, Grace părăsește Anglia și se îndreaptă spre Ibiza, neștiind la ce să se aștepte acolo. Dintr-o dată, este forțată să iasă din zona ei de confort și să cunoască persoane noi, unele mai excentrice ca altele, având tot felul de idei cel puțin bizare, la prima vedere. Cu toate acestea, ea realizează repede că este mai mult pe insulă decât se aștepta și pornește într-o călătorie de redescoperire de sine. E intrigată de viața Christinei, cea care îi lăsase moștenirea, și de faptul că aceasta dispăruse în condiții misterioase, așa că începe să caute răspunsuri. Dar pentru asta trebuie să facă pace cu propriul trecut. Pe parcursul cărții sunt foarte bine explorate sentimente precum dragoste, durere, vinovăție, anxietate, ce înseamnă să trăiești cu adevărat și cum trebuie să ai curajul să iei în calcul toate oportunitățile care ți se ivesc în cale.

Mi-a plăcut descrierea insulei, mi-a plăcut felul în care e surprinsă atmosfera efervescentă, plină de viață și culoare a insulei. Am putut vedea atracția unui stil de viață hedonist. Doza de mister și suspans e potrivită, galeria de personaje e bine creionată, iar evoluția personajului principal e remarcabilă.

Cartea e foarte frumos scrisă și se citește ușor, însă recunosc că m-a scos puțin din zona de confort. Povestea e plină de evenimente paranormale, iar în centru acestora se află un organism străvechi aflat pe fundul oceanului, de origine extraterestră. Am apreciat această ficțiune speculativă și am urmărit cu interes tranziția lui Grace și adaptarea la noua sa putere – dar, la un moment dat, devine „prea mult” pentru un cititor care savurează credibilitatea și realitatea, cel puțin atunci când vorbim de noi șanse și noi începuturi, în sensul că îmi place ca acestea să fie ”pe bune”. Matt Haig a decis însă să se bazeze pe „magie pură” pentru a o face pe Grace să simtă din nou, să se redescopere. Rămânând în acest registru, Grace, deschisă ideii de schimbare, acceptă să facă loc pentru noi posibilități în viața ei, chiar acceptând ceea ce pare imposibil, fapt care îi permite să-și schimbe perspectiva și, în final, să aibă ea însăși un impact pozitiv asupra noii ei comunitati insulare. Nu lipsesc din peisaj dezvoltatorii care vor să acapareze insula, având toate atuurile de partea lor. Dar nu au luat în calcul determinarea lui Grace… Nu vă spun mai multe, veți vedea despre ce vorba.

Chiar dacă mi-ar fi plăcut ca autorul să se bazeze mai mult pe realitate pentru a-și face personajele să experimenteze „viața imposibilă”, ideea de bază – care mi-a plăcut cel mai mult în acest roman – rămâne, și anume că nu e niciodată prea târziu pentru un nou început!

„Ceea ce se arată drept magie este pur și simplu o parte a vieții pe care încă nu o înțelegem…”

“Este atât de ciudat că nu ne dorim spoilere în povestile noastre, dar le căutăm în viața noastră. Vrem să știm că ne vom îndrăgosti, că vom fi sănătoși sau ne vom lua diploma cu brio, că vom obține un loc de muncă bun sau o pensie confortabilă. Vrem soluția. Vrem ca totul să fie trasat. Vrem să știm că totul se termină cu bine. Vrem totul să fie un spoiler, înțesat cu cât mai puțin mister. Dar unde mai este distracția, atunci? Și ți-o spune o persoană cu abilități de precogniție ieșite din comun: nu există spoilere adevărate. Există întotdeauna un efect de observator. O variabilă necunoscută. lar acea variabilă ești, adesea, chiar tu.”

“Acceptă misterul, acesta ar fi sfatul meu.
Acceptă imposibilitatea tuturor lucrurilor.”

Cărțile Editurii Nemira se pot comanda pe nemira.rolibris.ro, librex.rocartepedia.rocarturesti.ro