Proprietăreasa de Valerio Varesi, Editura Crime Scene Press – recenzie
Proprietareasa
(L’Affittacamere – 2004)
Valerio Varesi
Editura Crime Scene Press
Traducere: George Arion Jr.
Nr. de pagini: 288
An apariție: 2021
O nouă anchetă a comisarului Soneri/ Commissario Soneri Series
Cu puține zile înaintea Sărbătorilor, în timp ce Parma e cuprinsă de ceață și de frenezia cumpărăturilor, Ghitta Tagliavini dispare în chip misterios. Bătrâna e proprietăreasa unei pensiuni unde comisarul Soneri și mulți alții și-au făcut veacul pe vremea studenției. Dar clădirea ascunde și tainele mai-marilor din prezent…
Ancheta îl conduce pe Soneri printr-un oraș pe care nu-l mai recunoaște, purtându-l înapoi în timp, într-un trecut dureros al conflictelor violente dintre comuniști și fasciști. Conflicte care, se dovedește, au ramificații mult mai profunde și insidioase decât s-ar fi așteptat. Puțin câte puțin, iluziile se risipesc, rănile se deschid la loc, trecutul își pierde din frumusețea de odinioară, dezvăluind o realitate tulburătoare. O realitate în care a fost implicată și Ada, fosta soție a lui Soneri, și în care moartea unei bătrâne e doar vârful aisbergului.
„Un povestitor excepțional.” – Barry Forshaw, Independent
„Dintr-o dată, ancheta devine o călătorie înăuntrul său. Temerile lui ajung să se materializeze în forma cea mai cumplită, cea a tristului adevăr. Omul, care nu mai e comisar, nu va putea evita realitatea aceasta care, treptat, va ajunge să-l înghită. Valerio Varesi lovește din nou.” – SoloLibri.net
„O lectură excelentă, bine dozată și inteligent concepută.” – Annie Cunningham, Sunday Independent
„Proprietareasa” de Valerio Varesi este un roman polițist captivant, construit în jurul unei intrigi originale, ale cărui personaje sunt atent portretizate și care m-a impresionat plăcut mai ales prin tușele psihologice și atmosfera pe care autorul a evidențiat-o într-un mod deosebit, povestea desfășurându-se într-un decor mohorât, cenușiu, iarna, în Parma, ceea ce a adăugat și mai mult mister întregii povești.
Totul începe în ziua în care Fernanda Schianchi vine la politie, căutând-l în mod special pe comisarul Soneri pentru a reclama faptul că vecina ei, cu care avea o relație deosebită, Giuditta Tagliavini (Ghitta), administratoarea Pensiunii Tagliavini, nu răspunde la apelurile insistente ale acesteia, așa cum făcea în fiecare zi. Comisarul are amintiri frumoase legate de această pensiune, pentru că este locul unde a cunoscut-o și s-a îndrăgostit de cea care îi va deveni soție, Ada. Ros de curiozitate și de bănuieli, comisarul Soneri se deplasează la pensiune, unde este pus față în față cu o crimă oribilă, bătrâna Ghitta fiind găsită înjunghiată mortal, așezată într-un mod care să nu lase urme, fără alte semne de violență sau de intrare prin efracție. În plus, Fernanda Schianchi dispare imediat după vizita la poliție, de parcă ar fi înghițit-o pământul! O crimă și o dispariție, două anchete care se întrepătrund și între care există o legătură pe care Soneri trebuie să o găsească!
Astfel, comisarul este nevoit să scormonească în existența tulburătoare și tumultuoasă a Ghittei și să facă față propriului trecut, căci destinul proprietăresei Pensiunii Tagliavini s-a intersectat la un moment dat cu destinul său. Această anchetă îl răscolește și îl sâcâie pentru că pe de o parte îi trezește amintiri legate de momentele pe care le-a petrecut la pensiune, cu soția lui, pe de altă parte orașul de care îl leagă amintiri frumoase este de nerecunoscut acum, când ancheta este în plină desfășurare, imaginea lui nu se mai potrivește cu cea pe care el o știa din tinerețe, ca de altfel nici amintirile despre proprietareasă nu se mai îmbină perfect cu noile descoperiri pe care le face în cursul anchetei.
Însă, ceea ce îl tulbură cel mai mult sunt informațiile care aruncă o lumină nouă asupra trecutului soției lui, fiind nevoit să se confrunte cu o altă față a Adei și să înțeleagă dilemele din jurul tragediei care i-a răpit soția și copilul nenăscut. Îndeletnicirile diabolice ale Proprietăresei, dorința ei de a demonstra și dincolo de moarte că marginalizarea și disprețul de care a avut parte în tinerețea-i tumultoasă au reprezentat o greșeală de neiertat făcută de cei care au cunoscut-o, legăturile acesteia cu oamenii importanți ai orașului, secretele pe care le deținea, toate aceste elemente reprezintă realitatea dură pe care Soneri, prea îndrăgostit și fără experiență, nu a văzut-o și nu a înțeles-o în tinerețe, atunci când Pensiunea nu reprezenta decât locul unde își manifesta iubirea față de cea care îi va deveni soție.
Protagonistul, comisarul Soneri, este un tip introvertit, măcinat de frământări și bântuit de propriul trecut dureros, care mi-a incitat curiozitatea de-a lungul întregii povești. Atent creionat, se dezvăluie cititorului pe măsură ce evenimentele din prezent se întrepătrund cu amintirile din trecut. Soneri are o poveste de viață tulburătoare, marcată de pierderea soției iubite, urmată de refugiul în singurătate, atât în viața personală cât și în cea profesională. Nu-i place să muncească în echipă, gonește pe oricine încearcă să se apropie de el, fiind catalogat un tip taciturn. El însă este bântuit de trecut și de durerea pierderii și își găsise un vid interior în care încerca să-și păstreze un echilibru emoțional fragil.
Este conștient că, pe măsură ce avansează în anchetă, misterul din jurul morții propietăresei va dezgropa și secrete din viața soției lui, iar piesele acestui puzzle vor completa imaginea de ansamblu pe care o intuiește, dar ale cărui contururi se lasă greu de deslușit. Dacă va avea puterea să înfrunte sau nu trecutul și s-o ia de la capăt, rămâne sa aflați citind acest mistery-crime incitant pe care-l recomand cu plăcere.
„În penumbră, Soneri recunoscu amănuntele casei în care intrase de zeci de ori așteptând-o pe fata care-i devenise soție, dar acum se simțea ca un hoț. Nu aprinse lumina și, pradă unei tensiuni care-i înțepenea tot corpul, înaintă pe coridor până când ușa întredeschisă a unei camere îi atrase atenția (…) Ghitta era în bucătărie, între masă și chiuvetă. Îi recunoscu în semiîntuneric silueta delicată întinsă pe podea. În lumina slabă poate că încă semăna cu femeia pe care și-o amintea, dar când aprinse neonul, cu strălucirea lui de morgă, sub ochi nu-i apăru decât un cadavru, deja rigid și rece din pricina contactului cu podeaua de marmură. „
12 Comments
Geo
Incitantă recenzie, Carmen. Felicitări și mulțumesc pentru recomandare.
familiasimionescuyahooro
Mulțumesc frumos, Geo, cu drag!
Tyna
O recenzie foarte frumoasă, care stârnește curiozitatea la maxim! ❤ Mulțumesc mult pentru recomandare! ❤
familiasimionescuyahooro
Mulțumesc mult, Tyna, cu mare drag! ❤️
Oli
Foarte frumoasa si tentanta recenzie, interesanta poveste!❤ Felicitari si multumesc pentru recomandare! ❤
familiasimionescuyahooro
Mulțumesc, Oli, cu mult drag! ❤️
anasylvi
Imi place mult recomandarea, povestea acestui comisar care are mai degraba accente noir decat specific italiene. gasesc interesant acest lucru, la fel si stilul autorului. Multumesc frumos!
familiasimionescuyahooro
Mulțumesc frumos, Ana, cu mare drag! ❤️
Daniela Balan
Foarte frumoasă, tentantă și captivantă recenzia ! Felicitări ❤️
familiasimionescuyahooro
Mulțumesc frumos, Daniela! ❤️
Barbalata Mirela
Incitantă recenzia, Carmen! Felicitări!
Curiozitatea și tentația sunt mari acum . Mulțumesc pentru recomandare!
familiasimionescuyahooro
Mulțumesc, Mirela, cu drag❤️